În cazul în care v-aţi întrebat vreodată dacă între automobile şi motociclete mai există ceva, noi avem, astăzi, un răspuns: veriga lipsă este Can Am Spyder. Poliţia Română l-a încercat deja. Acum, l-am încercat şi noi.
Can Am Spyder nu este o motocicletă pentru că are trei roţi şi, cel puţin în România, se conduce cu un permis de categoria B. Spyder nu este nici o maşină, căci, pentru a-l conduce, trebuie să încaleci o şa şi să apuci un ghidon. Producătorul canadian spune că este un "roadster", dar cu siguranţă nu este nici pe departe o Mazda MX-5. Cel mai simplu ar fi să-l numim un "triciclu inversat" (are două roţi în faţă şi una în spate), iar cei foarte tehnici e suficient să ştie că acest vehicul este oarecum derivat dintr-un snowmobil.
Apariţie dintre lumi
Vehiculul nostru este echipat cu un motor de 1,0 litri, care dezvoltă 106 CP. Configuraţia cu doi cilindri dispuşi în V, specifică motocicletelor, se traduce şi prin vibraţii sensibile la ralanti, dar, mai ales, printr-un cuplu motor disponibil încă de la turaţii mici. Spyder este echipat cu tot felul de sisteme de asistare a rulării, cum ar fi ABS, control al stabilităţii sau tracţiunii. Chiar dacă, spre deosebire de o motocicletă, centrul de greutate este mai coborât, acesta nu poate fi prea mult schimbat în viraje (Spyder nu se înclină în curbe, doar pilotul putând face asta pentru a compensa forţa centrifugă), ceea ce înseamnă că orice curbă necesită atenţie. Însă, odată ajuns pe un drum drept, triciclul accelerează ca din puşcă. Orice acţionare, cât de discretă, a comenzii de acceleraţie, plasată, ca la orice motocicletă, pe ghidon, se traduce în reacţii brutale ale motorului. Can Am Spyder poate accelera de la 0 la 100 km/h în numai 4,5 secunde, ca un Ferrari, însă în judecarea acestei cifre trebuie ţinut cont de faptul că, în comparaţie cu un automobil,