Proiectele de primă generaţie au fost deschise în perioada 2000 – 2006 şi reprezintă circa 32% din stocul total de centre comerciale, adică 474.000 mp, potrivit unui raport CBRE România despre istoricul şi viitorul centrelor comerciale din ţară.
Acest tip de proiecte este dominat de un mare retailer alimentar, de regulă un hipermarket, cu o galerie comerciala adiacentă, totalizând maximum 20.000 mp. Totuşi, mallurile de generaţia a treia, care sunt concentrate pe facilităţi de divertisment şi petrecere a timpului liber, au început să îşi facă simţită prezenţa pe piaţa românească, reprezentând 38% din stocul actual de centre comerciale din România, adică 573.000 mp. Acest model nou de retail a fost personalizat pe piaţa locală în special de AFI Europe România, în două malluri importante de generaţia a treia: AFI Palace Cotroceni şi AFI Palace Ploieşti.
În ceea ce priveşte mallurile de generaţia a doua, acestea au fost dezvoltate începând cu anul 2000 şi sunt încă operaţionale, oferind o varietate mai mare de comercianţi de retail şi servicii. Având suprafeţe închiriabile de 20.000 – 40.000 mp, aceste malluri reprezintă 30% din stocul de spaţii comerciale (456.000 mp).
Până la sfârşitul anului vor fi 12 centre comerciale de generaţia a treia operaţionale în România, după deschiderea AFI Palace Ploieşti, pe 3 octombrie.