Guvernul a decis, săptămâna aceasta, ca, începând cu data de 1 octombrie, să poată fi denunţate, în masă, clauzele abuzive din contractele preformulate. Avocatul Codruţ Avram a explicat, pentru Libertatea ce înseamnă acest lucru pentru consumatori.
Premierul Victor Ponta a anunţat miercuri, după şedinţa de Guvern, că vor putea fi reclamate clauzele considerate abuzive din contractele de prestări servicii, inclusiv credite bancare. “Până acum, orice client al unei instituţii financiare care avea un contract de credit ce conţinea clauze abuzive putea acţiona banca în instanţă în nume propriu.
În cazul în care acesta avea câştig de cauză, clienţii aceleiaşi bănci care se aflau într-o situaţie asemănătoare nu aveau nici un beneficiu. Odată cu noile reglementări, dacă pentru eliminarea clauzelor abuzive din contracte va acţiona Autoritatea Naţională de Protecţie a Consumatorului ori asociaţiile de consumatori din care fac parte minimum 3.000 de persoane, şi procesul are succes, toate contractele agentului economic respectiv se modifică. În continuare însă, consumatorii se pot adresa justiţiei pentru creditele personale, scurtând astfel foate mult timpul de aşteptare a unei soluţii”, ne-a declarat avocatul Codruţ Avram (foto mic). Iată la ce pot obliga banca, în instanţă, românii cu credite care conţin clauze abuzive: să returneze toate sumele achitate cu titlu de comision de risc/de administrare/de acordare/etc. plătite în baza convenţiei de credit şi a actului adiţional, de la data semnării, până la zi, la care se adaugă dobânda legală, şi să nu mai perceapă aceste comisioane pentru viitor; să perceapă pe întreaga perioadă a derulării contractului dobânda fixă iniţială, fără a se ţine cont de actele adiţionale ulterioare sau de alte posibile modificări neprevăzute în contract; să nu mai aplice actul adiţional semnat în baza OUG 50/2010 (aşa cum li s-a cerut maj