Clauzele abuzive din contractele de prestări servicii, inclusiv credite bancare, vor putea fi denunţate de la 1 octombrie. Guvernul a hotărât să nu accepte proiectul ordonanţei de urgenţă care prevede amânarea acestei măsuri.
Potrivit surselor oficiale pentru Mediafax, decizia a fost luată în urma unei discuţii cu caracter inclusiv politic în şedinţa de Guvern.
CE ÎNSEAMNĂ ASTA?
„Aceste dispoziţii se referă la posibilitatea reprezentanţilor împuterniciţi ai Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor sau a asociaţiilor pentru protecţia consumatorilor (constituite în anumite condiţii prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor) de a chema în judecată pe profesionistul care utilizează contracte de adeziune ce conţin clauze abuzive, pentru ca instanţa să dispună încetarea folosirii acestora, precum şi modificarea contractelor aflate în curs de executare, prin eliminarea clauzelor abuzive", se arată într-un comunicat al Ministerului Justiţiei.
Consumatorii vor avea, în continuare, dreptul de a acţiona în instanţă, individual, băncile, pentru clauzele abuzive inviocând nulitatea clauzei pe cale de acţiune ori pe cale de excepţie, în condiţiile legii. Instanţa competentă să soluţioneze aceste litigii este cea de la domiciliul consumatorului sau din raza teritorială a băncii, iar împotriva hotărârii acesteia se poate acţiona la Curtea de Apel care ar trebui să dea sentinţa definitivă.
Instituţiile de credit, sprijinite de BNR, susţin că procesele colective împotriva băncilor privind clauzele abuzive din contractele de creditare ar putea să aibă cale de atac la Înalta Curte de Justiţie şi Casaţie, ca o excepţie de la lege, pentru că deciziile în astfel de speţe privesc o masă largă de populaţie.
În cazul în care Guvernul ar accepta să legifereze o excepţie în acest sens, prevederea nu ar putea vi