De zece ani, liceul din Ştefăneşti schimbă soarta copiilor cu dizabilităţi mintale şi fizice, tulburări de vedere sau dificultăţi de învăţare. Autorităţile spun că este un exemplu demn de urmat.
Profesorii spun că Liceul Teoretic din Ştefăneşti, din raionul Floreşti, este o instituţie ca oricare alta. Aici, însă, copiii deprind toleranţa de mici. Printre cei 327 de elevi care vin în fiecare zi la ore sunt şi 25 de micuţi cu nevoi speciale pentru care şcoala a devenit o şansă la o viaţă obişnuită. Schimbarea a început în 2003, când profesorii şi părinţii s-au opus instituţionalizării copiilor cu dizabilităţi în şcoala auxiliară din satul Mărculeşti.
„Aveam situaţii când copiii erau luaţi forţat de lângă părinţi. Atunci ne-am gândit ce să facem ca ei să rămână în familii. Am început educaţia incluzivă involuntar, fără să ne-o ceară cineva“, îşi aminteşte Olga Budurin, director adjunct pentru educaţie. Cei 30 de pedagogi au urmat cursuri de instruire ca să adapteze liceul la cerinţele copiilor cu nevoi speciale. „La început, le facem o evaluare şi dezvoltăm câte un plan educaţional individual. Ajustăm materialele didactice şi îi asistăm în timpul orelor: îi ajutăm să deschidă cărţile, să fie atenţi la ore, le explicăm ceea ce nu reuşesc să înţeleagă. Rezultatele se văd în timp. Pentru noi este important că ei vin la şcoală, că zâmbesc, că nu stau acasă sau pe deal“, explică Lidia Cornescu, psiholog şcolar şi cadru didactic de sprijin.
„Aici toţi sunt egali“
Când păşeşti pragul acestei şcoli, cu greu îţi dai seama care sunt copiii cu dizabilităţi. Colegii îi tratează la fel, iar profesorii îi descriu după calităţile şi interesele fiecăruia. „Mihai desenează foarte bine şi ce dacă este dintr-o familie de surdomuţi? Olesea este foarte bună la suflet, ajută pe oricine şi ce dacă nu are degete la o mână? Sunt copii ca toţi ceilalţi. Aici toţi sunt ega