Vineri noaptea, de la ora 22.30, la Ateneul Român se va auzi un program integral Johann Sebastian Bach. Accademia Bizantina va fi dirijată de Ottavio Dantone şi o va avea ca solistă pe violonista Viktoria Mullova.
Johann Sebastian Bach.Concertul în la minor pentru vioară şi orchestră BWV 1041. Acest concert s-ar putea să fi fost compus în perioada cât Bach a condus Collegium Musicum la Leipzig. Motivele părţii întâi (fără indicaţie de tempo) apar în felurite combinaţii, care pe parcurs devin din ce în ce mai consistente. Andante-le se concentrează asupra mişcărilor armonice ale unei linii melodice luminoase şi emoţionante, expuse în Do major. Mişcarea desfăşoară un amplu dialog între basul ostinato orchestral şi melodia încărcată de înaltă spiritualitate a viorii.
În Final, compozitorul se serveşte de bariolaje pentru a genera efecte acustice surprinzătoare. Lucrarea este un concert în maniera – specifică Barocului – a formelor cu riturnel, păstrând în acelaşi timp fluiditatea şi coeziunea discursului.
Concertul în do minor pentru vioară, clavecin şi orchestră (transcripţie BWV 1060). Johann Sebastian Bach a scris un însemnat număr de concerte pentru instrumente solo şi a adus contribuţii imense la redefinirea concertului instrumental postvivaldian. În afara celor cu destinaţii precise, cum sunt cele scrise doar pentru o vioară sau un clavecin, acompaniate de orchestra de coarde cu bas continuu, corpusul bachian cuprinde şi concerte scrise pentru mai multe instrumente, clavecinele soliste ocupând cel mai important loc.
Toate concertele scrise de Bach pentru clavecin – cu excepţia Brandenburgiculuinr. 5 – sunt gândite ca aranjamente ale unor concerte pentru instrumente melodice, scrise probabil la Köthen. Multe dintre acestea circulă în diverse versiuni, iar cel în do minor pentru două clavecine, BWV 1060, are şi o trans