Giganţii străini H&M, Inditex (proprietarul Zara) şi C&A au ajuns în cinci ani la afaceri de 350 de milioane de euro cu peste 150 de magazine, faţă de vânzări de 50 de milioane de euro în 2008 din 20 de magazine.
Vânzările H&M, Inditex - proprietarul Zara - şi C&A ar putea depăşi în acest an 350 de milioane de euro, în creştere cu 40% comparativ cu 2012 pe fondul expansiunii şi a faptului că în lumea locală a modei românii sunt foarte atenţi la branduri. Astfel, în ultimii cinci ani de criză, într-o perioadă în care consumul s-a contractat cu peste 15%, cele trei branduri au deschis magazine noi şi au crescut constant. La polul opus, branduri româneşti precum Tina R sau House of Art a trebuit să se lupte cu datorii, insolvenţe şi închideri de magazine.
„Piaţa din România încă nu s-a săturat de branduri internaţionale. Această situaţie poate avea un impact negativ asupra brandurilor româneşti“, spune Oana Iliescu, directorul executiv al companiei de consultanţă DTZ Echinox.
Suedezii de la H&M au intrat în România în primăvara lui 2011 şi s-au extins rapid, urmând a ajunge la finalul anului la 29 de magazine şi afaceri de circa 100 de milioane de euro, potrivit estimărilor ZF.
Inditex este primul intrat pe piaţa locală, întâi în franciză în 2004 şi trei ani mai târziu direct. Olandezii de la C&A au intrat în România în plină criză, în 2009, iar H&M acum circa doi ani.
„Piaţa de modă din România rămâne puternic fragmentată, totuşi marii jucători internaţionali au reuşit să câştige o cotă tot mai mare datorită expansiunii. În 2012 cei mai mari zece jucători au avut o cotă de piaţă de circa 40%. În total ei au generat vânzări de peste 1,9 mld. lei (422 milioane de euro), potrivit estimărilor noastre, cele mai mari creşteri fiind obţinute de jucători internaţionali precum Inditex, H&M şi C&A“, scriu analiştii companiei de cercetar