Nu de putine ori, parintii se confrunta cu aceasta problema aparent fara solutie: refuzul copiilor de a-si faca temele. De la a rezolva probleme de matematica si a scrie compuneri pentru clasa a doua pana la amenintari sau promisiuni menite a-i convinge pe copii sa isi faca temele, parintii trec prin mai multe incercari de a depasi aceasta situatie. De cele mai multe ori, acestea nu dau insa rezultatele dorite. Afla de ce apare refuzul de a face temele si cum poti proceda pentru a rezolva situatia.
Pentru a rezolva o asemenea situatie, este nevoie sa stii ce se afla in spatele refuzului copilului de a face temele si sa iti amintesti cum a aparut acest refuz, dat fiind ca se intampla rar ca el sa fie prezent de la inceputul clasei I.
Refuzul in privinta scolii apare la un anumit moment si intr-o conjunctura:
• copilul nu intelege ce are de facut
• copilul se teme ca nu-i va ramane timp pentru a se juca
• copilul are o relatie conflictuala sau tensionata cu invatatorul
• exista o dificultate sau o suferinta familiala, copilul este framantat de ceva despre care poate parintii nici nu-si imagineaza ca ar putea avea legatura cu temele
• copilul exprima altceva prin refuzul sau ori vrea sa atraga atentia asupra unei suferinte proprii, in mod inconstient. Intrebat de ce nu vrea sa faca teme, nu va avea un raspuns, ci va incerca doar sa gaseasca un pretext.
Pentru a iesi din impas, este nevoie sa observi:
• cand si cum apare opozitia sau refuzul copilului
• cu ce sau cu cine are legatura
• ce poate spune, exprima copilul despre refuzul lui
• exprimarea verbala, prin motivele si dificultatile pe care copilul le spune, dar si exprimarea emotionala: unii copii plang, altii par indiferenti, trag de timp, acuza diferite dureri sau stari de disconfort etc.
•