Dirijorul Cristian Mandeal va încheia sâmbătă, pe 28 septembrie, ediţia 2013 a Festivalului Internaţional „George Enescu“, alături de Orchestra Filarmonicii Regale din Londra, cu un concert extraordinar Mahler – Enescu.
Interviu realizat de Cristina Sârbu
Artistul vorbeşte, într-un interviu, despre onoarea şi responsabilitatea de a încheia un festival aşa cum se cuvine, despre colaborarea sa de lungă durată cu orchestre din Marea Britanie, despre artişti străini care se apropie din ce în ce mai mult de creaţia enesciană şi despre planurile sale de viitor. În acest moment, Cristian Mandeal e dirijor principal invitat (Principal Guest Conductor) la Filarmonica din Copenhaga. De asemenea, lucrează mult în Marea Britanie cu orchestra „Hallé“ din Manchester, cu orchestrele simfonice din Bournemouth şi Birmingham sau Filarmonica Regală din Liverpool.
În Festival, veţi colabora cu orchestra londoneză. Comparativ cu alte ansambluri simfonice, care este acel „ceva” ce defineşte şi particularizează o orchestră engleză?
În primul rând, cariera mea nu mai e la fel de „spectaculoasă“ ca în trecut. Dirijez mai puţin în afară şi mai mult în ţară. În ultimii ani m-am ocupat în special de Orchestra Română de Tineret, dar şi de operă, recuperând într-un fel lipsa mea de interes din trecut pentru acest gen. Cu toate acestea cred că, din experienţa acumulată de-a lungul anilor, aş putea să mă aventurez în a creiona un adevărat „fenomen“ pe care orchestrele britanice îl constituie în peisajul atât de bogat şi de divers din acest domeniu de activitate muzicală.
Apariţia orchestrelor engleze pe scenele lumii este considerată o garanţie a succesului.
Este vorba în primul rând de un tip de „pragmatism“ în tratarea instrumentului şi în abordarea textului muzical, o atitudine de maximă seriozitate şi responsabilitate faţă