Pe viitor, cei care vor dori să renunţe la furnizorul de telefonie sau de internet, n-ar trebui să mai plătească despăgubiri dacă aleg o altă companie cu o ofertă mai bună. În prezent, contractele conţin un articol prin care clienţii sunt forţaţi să plătească abonamentul pe toată perioada stabilită iniţial, dacă vor să anuleze înţelegerea înainte de termen.
“Aceasta este o clauză abuzivă”, anunţă cei de la ANPC. Aceştia vor să se adreseze instanţei după 1 octombrie, după modelul proceselor organizate împotriva băncilor.
Cele mai multe plângeri depuse la ANPC privesc contractele de telefonie fixă şi mobilă, cablu TV şi internet.
“Dacă pleci de la ei şi denunţi unilateral contractul trebuie să plăteşti o sumă de bani care să le acopere cheltuielile. Ei spun… nişte cheltuieli interne, nu le definesc”, explică avocatul Marius Coltuc.
De exemplu, anumite clauze din contractele de telefonie mobilă îi cer consumatorului să “plătească în caz de reziliere înainte de termen, o sumă fixă, egală cu valoarea abonamentului înmulţit cu numărul de luni rămase din contract”.
Cine a semnat pentru 2 ani şi vrea să renunţe după 6 luni, este obligat să plătească abonamentul pentru restul de 18 luni, adică circa 270 de euro.
O altă clauză abuzivă este aceea care cere despăgubiri în sumă fixă pentru rezilierea contractului înainte de termen.
Cei care consideră că au clauze abuzive în contractele cu furnizorii trebuie să depună o plângere la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului. Comisarii de aici o vor analiza, şi dacă plângerea este întemeiată vor da în judecată furnizorul respectiv. În cazul în care câştigă, clauza va fi eliminată din toate contractele acelui furnizor, nu doar din contractul celui care a făcut plângerea.
ANPC a câştigat procese în care operatorul de cablu promitea în contract că serviciul este “gratuit în prima