Anul 2014 vine cu noi taxe si impozite. Printre acestea se numara si impozitul forfetar pentru companiile din turism si servicii, prin care se doreste reducerea evaziunii fiscale. Efectele ar putea fi insa devastatoare pentru unele firme. Afectati vor fi si clientii care vor plati mai mult pentru serviciile solicitate, spun specialistii chestionati de DailyBusiness.ro.
Vizati de noul impozit sunt operatorii din turism (hoteluri, pensiuni), restaurantele, barurile si cafenelele, saloanele de infrumusetare, spalatoriile auto.
Daca in prezent aceste categorii platesc o cota de 16% impozit pe profit sau 3% din cifra de afaceri, de la 1 ianuarie este posibil sa achite impozitul forfetar care este calculat in functie de mai multe criterii (suprafata, locuri de cazare, numar de scaune, localizare, sezonalitate etc).
Bogdan Toma, senior associate Dragne & Asociatii, a declarat ca, pe langa diminuarea evaziunii fiscale, masura poate avea si efecte negative.
„Spre exemplu, sunt contribuabili carora le va fi imposibil sa achite un impozit fix si periodic, fapt care poate duce la suspendarea sau incetarea activitatii acestora, si, implicit, la neincasarea vreunor sume la buget. Astfel, impozitul forfetar se poate transforma cu usurinta intr-un impozit discriminatoriu, daca implementarea efectiva a acestuia va duce la situatii in care vor fi impozitati contribuabilii care nu au profituri reale din care sa sustina plata impozitului”, a spus Toma.
In acelasi timp, Mirela Serban, managing partner R&M Audit Contabilitate, a subliniat ca acest impozit forfetar poate aduce o crestere a preturilor, mai ales in zonele centrale, unde oricum marja de adaos este mai mare, intrucat companiile s-ar putea simti indreptatite sa creasca preturile dupa ce vor plati si impozit mai mare.
Ea a mentionat ca lucrurile sunt