Ministerul Economiei a finalizat proiectul de Strategie Naţională pentru Export (SNE), prin care sunt trasate principalele orientări de dezvolare a acestui domeniu. Pentru elaborarea acestui document s-a făcut o radiografie completă a economiei naţionale.
Analiza făcută, care a stat la baza întocmirii strategiei, arată că „balanţa serviciilor a cunoscut un uşor excedent înainte de criză (în 2008), urmat de deficite în 2009 şi 2010 şi de noi excedente în 2011 şi 2012, dar la niveluri încă modeste (şi inferioare celor dinaintea crizei). De abia în 2013 se pare că avem o îmbunătăţire semnificativă a balanţei serviciilor, îndeosebi datorită transporturilor. Datele analizate au arătat că, din întreg spectrul transporturilor, cele de marfă au prezentat cea mai importantă îmbunătăţire.
„În domeniul transporturilor de mărfuri, se constată îmbunătăţiri semnificative pe segmentul transport auto (de la deficit de 91 milioane de euro în 2008, la surplus de 739 milioane de euro în 2012 şi surplus de 517 milioane de euro în primele patru luni din 2013), ceea ce înseamnă că flotele de autocamioane recent achiziţionate au permis transportatorilor români să devină jucători regionali semnificativi”, se arată în Strategie.
Datele arată o îmbunătăţire importantă şi în cazul transportului maritim, de la un deficit de 505 milioane de euro în 2008, la un deficit de 185 milioane de euro în 2012 şi un deficit de 16 milioane de euro în primele 4 luni din 2013. „Un potenţial insuficient valorificat îl reprezintă transportul de mărfuri pe calea ferată, care a cunoscut doar o îmbunătăţire marginală, de la un deficit de 56 milioane de euro în 2008, la un deficit de 36 milioane de euro în 2012 şi un deficit de 12 milioane de euro în primele 4 luni din 2013”, precizează Strategia.
Potrivit documentului, în domeniul transportului de pasageri, „singura modificare notabilă o c