Ce credeţi că s-ar întâmpla într-o ţară europeană dacă un pod vital pentru economia unei întregi regiuni ar fi închis circulaţiei din cauza incompetenţei, iar traficul deturnat ar produce pagube de milioane de euro? Sau ce s-ar întâmpla dacă prefectul unui judeţ ar afirma în mod iresponsabil că podul riscă să se prăbuşească oricând, deşi lucrurile nu stau aşa? Câte demisii la vârf s-ar cere şi câte s-ar da chiar de a doua zi după explozia ştirii în ziare?
Povestea este una prea des întâlnită în România: prin 2007-2008, autorităţile şi-au dat seama că podul vechi de la Agigea va trebui renovat în câţiva ani, pentru că hobanele (cablurile) expirau tehnic până în 2013, dar şi că traficul care va veni din autostrada nouă nu va putea fi preluat cum se cuvine de vechiul pod. În plus, era nevoie de prelungirea autostrăzii către port, pentru a permite TIR-urilor să ajungă rapid acolo, fără să mai ocolească. Au fost făcute planuri, care sunau aşa: se termină mai întâi podul nou, în 2011, iar podul vechi intră în renovare în 2010 şi se termină în 2012. Suficient pentru a nu întrerupe traficul, dar şi pentru a prelua traficul de pe autostrada care trebuia terminată şi ea în 2011 (a fost terminată anul acesta).
Ei bine, situaţia de astăzi este asta: noul pod rutier de la Agigea e încă în curs de construcţie chiar la gura canalului, în prelungirea autostrăzii A4 (centura Constanţei). Contractul pentru acest pod a fost atribuit în 2009, construcţia a început în 2010 şi trebuia să se termine în 2011. Suntem în 2013 şi podul este încă departe de a fi terminat – foarte posibil ca nici anul viitor să nu fie gata! 23 de milioane de euro ar fi trebuit să coste podul nou, nu am reuşit să aflu la cât s-au ridicat până acum costurile, dar probabil că suma va fi depăşită.
Pe de altă parte, lucrările la vechiul pod erau programate să înceapă în 2010. Au fost amânate –