De la 1 octombrie începe războiul împotriva clauzelor abuzive din contractele cu băncile şi societăţile de prestări servicii. Astfel, comisioanele şi penalităţile aberante ar putea dispărea dacă instanţele decid acest lucru.
Guvernul a decis că, de la 1 octombrie, poate intra în vigoare prevederea din Codul de Procedură Civilă care le permite consumatorilor să denunţe clauzele abuzive din contractele încheiate cu instituţiile bancare şi furnizorii de utilităţi. “Sunt bănci care te jecmănesc şi te fură pe faţă prin comisioane. Noi considerăm că şi comisionul de retragere numerar de la bancomate este abuziv. Odată ce plătesc un comision pentru administrarea contului respectiv, care este de 50 de lei pe an, de ce să îmi mai perceapă alţi bani atunci când retrag din contul meu anumite sume? Păi, ce fac, împart veniturile mele cu banca? Salariaţii pierd cam 5-10 la sută din salariu, bani care merg la bănci şi lovesc în veniturile şi-aşa mici ale acestora”, ne-a declarat Costel Stanciu, preşedintele Asociaţiei pentru Protecţia Consumatorilor (APC).
"Unele bănci din România se comportă ca nişte cămătari"
Costel Stanciu ne spune că noutatea din prevederea legislativă este că, odată câştigat în instanţă un proces împotriva unei clauze abuzive, banca sau societatea respectivă va fi obligată să elimine clauza din absolut toate contractele sale prezente şi viitoare. "Unele bănci se comportă ca nişte cămătari. Comisionul de risc, de 2% din valoarea contractului, este suportat doar de consumator, ceea ce este un abuz. Totodată, penalităţile de 0,5% pe zi de întârziere la plata facturii la furnizorii de servicii sunt şi ele abuzive, într-o lună ajungi la 15%; nici banca nu îmi ia 15% pe lună, ci pentru un an", ne-a precizat Costel Stanciu.
ANPC se aşteaptă la o explozie de reclamaţii
Preşedintele Autorităţii Naţional