CLAUZE ABUZIVE. Începând de mâine, clauzele abuzive din contractele de prestări servicii, inclusiv credite bancare, vor putea fi denunţate. Dacă instanţa va da aviz pozitiv, băncile vor fi obligate să elimine, din toate contractele, clauzele considerate abuzive.
Decizia de implementare a noilor prevederi de la 1 octombrie a reprezentat un şoc pentru piaţa bancară, care o aştepta cel mai devreme în februarie 2014, potrivit CugetLiber.ro.
Un proiect al Ministerului Justiţiei propunea amânarea acesteia până la 1 februarie, deşi termenul stabilit iniţial era 1 octombrie 2013. Guvernul a respins însă proiectul, astfel că modificările vor intra în vigoare de mâine.
Schimbările aduc noi drepturi consumatorilor
Clienţii consideraţi înşelaţi de bancă trebuie să se adreseze Protecţiei Consumatorului, iar instituţia se va adresa unei instanţe specializate. Astfel, dacă Asociaţia Naţională pentru Protecţia Consumatorului sau o asociaţie a consumatorilor obţine o decizie a instanţei că anumite clauze din contractele de servicii sunt abuzive, atunci prestatorul de servicii este obligat să elimine clauzele din toate contractele de acel tip.
Prevederile se aplică şi contractelor de credit. Iată ce spune legea de aplicare a Codului Civil: „Instanţa, în cazul în care constată existenţa clauzelor abuzive în contract, obligă profesionistul să modifice toate contractele de adeziune în curs de executare, precum şi să elimine clauzele abuzive din contractele preformulate”.
Astfel, dacă o asociaţie de clienţi care dă banca în judecată obţine, de exemplu, o decizie prin care un anumit comision este considerat abuziv, comisionul va trebui să dispară din toate contractele de acelaşi tip încheiate de bancă.
Patru instanţe în toată ţara
Premierul Victor Ponta a anunţat faptul că în România vor exista doar patru astfel de instanţe specializate, cu jud