Peste 60 % dintre copiii în vârstă de nouă ani din UE învaţă în şcoli care nu dispun încă de echipamente informatice. Comisia Europeană a lansat un plan de acţiune, „Deschiderea educaţiei”, pentru a rezolva această problemă, precum şi alte probleme din sfera informaticii, care îngreunează menirea şcolilor şi universităţilor de a furniza o educaţie de înaltă calitate.
Între 50 % şi 80 % dintre studenţii din ţările UE nu utilizează niciodată manuale de informatică, programe informatice, emisiuni/podcasturi, simulări sau jocuri didactice. Majoritatea cadrelor didactice la nivelurile primar şi secundar nu se consideră „competente informatic” sau capabile să predea cunoştinţe informatice în mod eficient, iar 70 % dintre acestea ar dori mai multe cursuri de formare în utilizarea TIC.
Letonia, Lituania şi Republica Cehă oferă elevilor cel mai larg acces la internet în şcoli (peste 90 %), dublu faţă de Grecia şi Croaţia (circa 45 %).
Învăţământul superior se confruntă, de asemenea, cu o provocare în domeniul informatic: în contextul în care numărul studenţilor din UE va creşte în mod semnificativ în următorul deceniu, universităţile trebuie să-şi adapteze metodele tradiţionale de predare şi să ofere o combinaţie de posibilităţi de învăţare, faţă-în-faţă şi online, cum ar fi MOOCs (Massive Open Online Courses - cursuri online deschise şi în masă), care permit oricărei persoane să aibă acces la educaţie oriunde, oricând şi prin intermediul oricărui dispozitiv. Însă, multe universităţi nu sunt pregătite pentru această schimbare.
Iniţiativele conexe iniţiativei „Deschiderea educaţiei” vor fi finanţate cu sprijin din programulErasmus+, noul program al UE pentru învăţământ, formare, tineret şi sport, din programul Orizont 2020, noul program pentru cercetare şi inovare, precum şi din fondurile structurale ale UE. De exemplu, Erasmus+ va