Cel mai mare eveniment dedicat artelor din Japonia, Trienala din Aichi, aflată la cea de-a doua ediţie, a transformat două oraşe importante din prefectura Aichi, Nagoya şi Okazaki, în muzeu. 122 de artişti de primă mărime din întreaga lume expun până la sfârşitul lunii octombrie în Japonia, printre aceştia numărându-se şi compatriotul nostru, Dan Perjovschi.
Ediţia din acest an se doreşte a fi un omagiu adus victimelor devastatorului cutremur din martie 2011, care a zguduit Japonia, dar şi un elogiu adus celor care au reconstruit ţara. Motto-ul trienalei din Aichi de anul acesta este unul tulburător: „Trezirea - Unde ne aflăm? - Pământ, memorie şi înviere.“
Toate lucrările de artă, performance-urile şi instalaţiile care pot fi văzute fie în spaţii muzeale, fie în spaţii neconvenţionale, fie în aer liber au într-un fel sau altul legătură cu tragedia care i-a lovit pe japonezi în urma cutremurului, a tsunamiului şi a accidentului nuclear de la Fukushima.
Fragilitatea fiinţei umane în faţa forţelor naturii, dar şi puterea solidarităţii şi capacitatea de „înviere“, de revenire la o viaţă normală, toate acestea sunt reflectate în operele de artă expuse peste tot prin cele două oraşe: în staţii de metrou, în gări, pe clădiri, în supermarketuri, în preajma templelor, în case vechi din cartierul felinarelor roşii, locul de „muncă“ al gheişelor, în clădiri dezafectate, în restaurante, pe marile artere, pe străzile lăturalnice, în parcuri...
De la sculpturile în spumă ale artistului japonez Nawa Kohei, sugerând perisabilitatea vieţii, la instalaţia din haine reciclate ale cuplului de artişti Guerra de la Paz („Războiul păcii“, cum s-ar putea traduce numele celor doi americani de origine cubaneză, Alain Guerra şi Neraldo de la Paz, adunate împreună), lucrare ce se vrea mai curând un testimonial pentru transformare şi revenire la viaţă într-o altă formă,