Dacă și România va urma calea țărilor occidentale, zeci de mărci ale producătorilor vor fi scoase de pe rafturi, care vor fi umplute tot mai mult cu așa-numitele „mărci proprii“ ale retailerilor. O privire aruncată asupra evoluţiei vânzărilor de mărci private ale magazinelor confirmă scenariul: circa 2 miliarde de euro s-au mutat, în ultimii trei-patru ani, de la brandurile producătorilor la mărcile proprii ale retailerilor.
Recesiunea e o circumstanță favorizantă pentru mărcile private: prețurile acestora, care sunt cu până 20% mai mici decât ale producătorilor care vând sub brand propriu, fac să pălească argumente precum lipsa lor de notorietate ori impresia că un produs cu ambalaj mai modest are o calitate mai slabă. Vânzările de mărci proprii au ajuns să reprezinte circa 12% din totalul pieţei locale de retail în volum, potrivit GfK. Pentru comparaţie, în 2007 acestea acopereau doar 2% din piaţă. Iar dacă ar fi să ajungem în 2014 pe media europeană - de 23% -, atunci mărcile private vor contabiliza un plus de încă cel puţin un miliard euro la vânzări.
Peste o treime din vânzările de produse alimentare pentru consumul casnic (ulei, lactate, cereale, conserve), de pildă, sunt deja acoperite de mărci private. 2012 a adus creşteri importante ale mărcilor private şi în segmentul produselor de îngrijire a casei (şerveţele, şervete de bucătărie, şerveţele umede sau hârtie igienică), unde acoperă 11% din valoarea totală.
Producătorii de conserve sunt primii care se declară afectaţi de politica marilor lanţuri de magazine care lansează mărci proprii, ajungând în acest fel să creeze o concurenţă neloială la raft.
„În ultima vreme tot mai multe magazine insistă şi dezvoltă un aşa zis brand propriu pe care îl realizează în o serie de capacităţi din România cât şi din exterior. Se insistă şi se câştigă teren pentru brandul p