Orchestra concertând este o oglindă în care merită să ne privim, cu real folos; o metaforă vie a conviețuirii, conjugării, coabitării în comunitate.
Recent încheiatul Festival Enescu lasă în urmă tabloul fabulos al unei plaje după reflux. Vastă întindere ieșită de sub avalanșa apelor, impregnată de o iluminație transcendentă. Dacă ar fi să alegem o imagine care să ilustreze această descriere, ar fi cea a Muntelui Saint Michel sau a plajei Saint Malo, rămase, după retragerea valurilor, într-un halou de geneză. Mareea muzicii care ne-a cuprins în acest septembrie se potrivește unei asemenea reprezentări, aparent prețioase. Dar ce altceva are la îndemână un biet iubitor al Artei Sunetelor (necunoscător, în sensul doct) decât analogiile închipuirii, pentru a-și exprima starea de grație?
Neputința „amatorului“, în acest caz, e o alcătuire ciudată în care admirația se învecinează cu frustrarea: încântarea - față de profesioniștii misterioasei sintaxe sonore; complexul - în raport cu cei care trăiesc această lume în chip... de la sine înțeles. Nu e de mirare că mari spirite ale culturii „verbale“, precum un Claude Lévi-Strauss sau Emil Cioran, s-au declarat nostalgici iremediabili ai Muzicii - ca formă supremă a creativității umane, la care... ei înșiși nu au avut acces. În repetate ocazii, de-a lungul secolului de viață trăit, fondatorul antropologiei structurale își exprima regretul profund de a nu fi avut capacitatea de a face muzică, insistând asupra diverselor forme de suplinire a respectivei limite. Într-un interviu televizat el declara, cândva, că „în tot ceea ce am scris, am încercat să realizez sub o altă formă ceea ce niciodată nu am fost capabil să realizez în muzică“, subliniind chiar că volumul Tropice triste a fost gândit ca operă (muzicală)... După cum e bine știut, Emil Cioran revine și el obsesiv asupra acest