"Reforma" USL din Transporturi lasă urme adânci în bugetul de stat. Una din CFR-uri a ajuns, de la profi t, în pragul falimentului. Bâlbele din privatizarea CFR Marfă ar putea costa ministerul câteva zeci de milioane de euro. Sursa: RĂZVAN VĂLCĂNEANȚU
După un an şi jumătate de guvernare USL, situaţia CFR-urilor este tot mai gravă. La finele lui 2012, CFR Călători a afişat o pierdere în de aproape un miliard de lei, în condiţiile în care, în 2011, compania a avut profit de 1,5 milioane de lei.
În plus, modul în care a fost organizată licitaţia pentru CFR Marfă este un exemplu despre cum să nu vinzi o companie. Regulile de eligibilitate ale participanţilor la licitaţie au fost refăcute când privatizarea fusese deja lansată. Tot în proces de privatizare au fost şterse datoriile companiei, de circa 1,8 miliarde de lei.
Numai că ştergerea de datorii s-a produs după ce lista scurtă a cumpărătorilor fusese deja stabilită, aşa că nicio mare companie, care poate că ar fi dorit să se implice în privatizare, nu s-a mai putut înscrie în proces. Imediat au apărut şi speculaţiile potrivit cărora, de fapt, Ministerul Transporturilor ar fi pregătit CFR Marfă pentru unul din cei trei candidaţi.
Acum, când procesul se apropie de finalizare, nu doar că nu se ştie dacă statul va încasa banii pentru companie, dar Ministerul Transporturilor ar putea fi bun de plată, pentru cum a organizat licitaţia. Importantă este o contestaţie a consorţiului Transferoviar – Donau Finanz, participant de asemenea la procesul de privatizare, care ar putea genera pentru Transporturi pierderi de câteva zeci de milioane de lei.
Pe 19 iunie, asocierea Transferoviar Group - Donau Finanz s-a retras de la privatizarea CFR Marfă, responsabilii anunţând încă de atunci că vor contesta procedura. Pe 9 iulie au deschis un proces la Tribunalul Bucureşti împotriva Ministerului Transporturilor