Republica Moldova trebuie să-şi reconsiderare strategia de marketing şi să se poziţioneze ca o ţară cu producţie foarte calitativă, bazată pe eficienţă, a declarat viceprim-ministrul, ministrul Economiei, Valeriu Lazăr, în cadrul unei mese rotunde de prezentare a variantei pre-finale a Foii de parcurs pentru ameliorarea competitivităţii.
Potrivit lui Valeriu Lazăr, Foaia de parcurs reprezintă o strategie de conformare la realităţile de după aderarea la Acordul de creare a Zonei de comerţ liber aprofundat şi cuprinzător cu Uniunea Europeană, acord care va determina transformări profunde a societăţii moldoveneşti.
"Trebuie să înţelegem că suntem pe cont propriu şi să ne preocupăm singuri de competivitatea economiei. De exemplu suntem parte la Acordul de Liber Schimb în cadrul CSI, dar nu valorificăm pe deplin toate oportunităţile acestei apartenenţe. La fel şi cu DCFTA. Dacă vom adera la UE, vom fi parte la o piaţă enormă cu 500 de milioane de consumatori şi aceasta va necesita o reconsiderare a tuturor strategiilor de dezvoltare a ţării“, a declarat Valeriu Lazăr.
Potrivit oficialului în următorii 3-5 ani, Republica Moldova va trebui să adopte peste 300 de directive şi acte europene. "Pe termen mediu şi lungi aceste transformări vor aduce beneficii incontestabile, însă pe termen scurt cea mai mare provocare rezidă în pregătirea instituţiilor şi întreprinderilor pentru a face faţă noilor realităţi”, a declarat ministrul Economiei. Totodată, Valeriu Lazăr a subliniat că reformele structurale de această amploare trebuie susţinute prin fonduri structurale din partea Uniunii Europene şi altor parteneri de dezvoltare.
Witcher Siegler, şeful Departamentului politici economice din cadrul Delegaţiei UE în Republica Moldova a accentuat necesitatea reformării urgente a unor sectoare precum cel al justiţiei, sau al educaţiei. "Sistemul de educaţie trebuie