Cartea unui scriitor australian care abordeaza istoria Hollywood-ului din anii 30 din perspectiva unei colaborari stranse intre nazistii si directorii de studiouri naste controverse aprinse atat in randul istoricilor, al criticilor de film si al presei de specialitate. Dupa zece ani de cercetari si de dezgropat arhive din Germania si Statele Unite ale Americii, Ben Urwand, un scriitor de origini australiene, absolvent al Universitatii Harvard, relateaza, in "Colaborarea: Pactul Hollywood-ului cu Hitler", relatia de adaptare tacita a studiourilor majore de film cu Germania Nazista de-a lungul anilor 30, potrivit unui comentariu publicat in The Washington Post, al scriitorului Melvin Jules Bookiet, profesor si autor a opt carti de fictiune.
"Colaborarea" a starnit numeroase recenzii critice in presa de specialitate, scrie si bbc.com. "Este o rusine", a etichetat cartea David Denby de la publicatia The New Yorker, unul dintre criticii de film de top ai Americii. "Am sunat la Harvard University Press sa o retraga. Este plina de presupuneri neverificate."
" Calomniatoare si anistorica", suna o alta descriere a cartii , care ii apartine istoricului Thomas Doherty (unul dintre cei mai vocali critici ai lui Ben Urwand) si care a aparut in publicatia de specialitate The Hollywood Reporter.
Unghiul de abordare a lui Urwand este acela ca cei care conduceau marile studiouri de film ale Americii, departe de a avea un comportament de sfinti care sa opuna rezistenta puterii crescande a lui Hitler in Europa, s-au conformat solicitarilor nazistilor si chiar au colaborat cu ei.
Astfel, potrivit washingtonpost.com, proiecte cinematografice care nu primeau aprobarea din partea Germaniei erau anulate , altele erau modificate pana la pierderea esentei initiale. Motivul studiourilor pentru cedarea in fata presiunilor externe a fost de ordin