Guvernul a decis să compenseze parţial penalităţile pe care Ford trebuie să le achite pentru nerealizarea numărului de maşini la care s-a angajat prin contractul de privatizare cu unele daune de mediu pretinse de companie.
Ordonanţa de Urgenţă a fost publicată ieri în Monitorul Oficial.
Compromisul statului este justificat de Executiv prin efortul bugetar care ar trebui făcut pentru angajarea unor avocaţi şi prin dorinţa de a nu distorsiona climatul investiţional românesc şi imaginea ţării faţă de potenţialii investitori.
Autorităţile noastre subliniază că programul investiţional la care s-a angajat producătorul de autovehicule de la Craiova a fost realizat, dar, din cauza crizei economice, Ford a solicitat ajustarea numărului de autoturisme pe care urma să le producă, renunţând la ajutorul de stat aprobat de Comisia Europeană pentru pregătirea profesională. La începutul acestui an, Ford a invocat "pretinse pierderi de mediu" ulterior privatizării, prin contaminarea pânzei freatice, şi a acţionat România în judecată la Curtea de Arbitraj Internaţional de pe lângă Camera Internaţională de Comerţ de la Paris, cerând despăgubiri de 15 milioane euro, apropiată de suma pe care trebuia să o achite statului ca penalităţi, potrivit unui document al Guvernului citat de Mediafax.
Primul termen al procesului era 30 septembrie, iar Guvernul, invocând faptul că acesta "poate conduce la distorsionarea climatului investiţional românesc, deteriorarea imaginii pentru potenţialii investitori şi la consumarea unor resurse financiare importante alocate de la bugetul de stat", a acceptat o formulă de compromis, prin compensarea reciprocă a creanţelor.
În susţinerea acestei decizii, Guvernul arată că Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului are o situaţie economico-financiară dificilă, creată de poprirea tuturor conturilor şi, "mai nou", a acţiunil