Scris de Adriana Barbu - Primăria a supus transparenţei decizionale un studiu de prefezabilitate privind Mureşul navigabil.
Arad. Primii paşi pentru un Mureş navigabil. Acţiunea aparţine, cum era de aşteptat, Primăriei Arad, care a supus procesului de transparenţă decizională un studiu de prefezabilitate pe acest subiect: „Reamenajarea şi regularizarea râului Mureş între km 10 plus 100 şi km 33 plus 280”. Proiectul vorbeşte de intenţiile primăriei vis-a-vis de râu şi de vecinătatea acestuia şi de sumele estimate a fi necesare pentru realizarea acestor vise: 10 milioane de euro (peste 44 de milioane de lei).
În studiu se menționează de pildă că „Primăria conştientizează potenţialul mare al râului Mureş şi doreşte o dezvoltare a zonei adiacente, urmărind mai multe aspecte care vor sta la baza unei dezvoltări urbane durabile şi competitive: reintroducerea navigaţiei de sport/agrement şi eventual transportul în comun, creşterea atractivităţii râului (terase, evenimente, picnic), vitalizarea malurilor Mureşului, valorificare superioară a spaţiilor verzi existente, cum ar fi Parcul Europa, Parcul Eminescu, Parcul Copiilor (…)”. Este vizată în proiect o suprafaţă de 200 de hectare de teren întinsă pe o lungime a Mureşului de peste 23 de kilometri.Două scenarii
Nu e simplu când vrei să faci Mureşul navigabil. Se vede din faptul că arhitecţii au două scenarii pe acest subiect.
În primul se vorbeşte de dragarea Mureşului şi îndiguirea lui pe toată lungimea cuprinsă între km 10+100 şi km 33+280. Totul pentru ca „traficul naval comercial şi de agrement să se desfăşoare de-a lungul râului Mureș”. Cel de-al doilea scenariu prevede dragarea şi îndiguirea Mureşului pe toată lungimea cuprinsă între km 10+100 şi km 33+280, construirea a două noduri hidrotehnice, ce vor menţine constant nivelul apei din râul Mureş pentru navigaţie. La aceasta se adaugă valorificarea