Nu e nicio bucurie să te trezeşti într-un peisaj hibernal încă din primele zile de octombrie, iar cum temperaturile vor scădea nopţile şi dimineţile următoare sub pragul îngheţului, aceasta poate fi o sursă de îngrijorare pentru şoferii care nu au montate pe maşini cauciucuri de iarnă sau sunt surprinşi pe anumite porţiuni de drum fără dotări speciale de iarnă.
Sancţiunile pentru neutilizarea anvelopelor marcate M+S şi adiţional fulgul de nea pot curge nu doar de la 1 noiembrie ori la debutul calendaristic al sezonului hibernal. Pasibili de amenzi cu valori între 9 şi 20 de puncte (1 punct de amendă corespunzând a 10% din salariul minim pe economie recent majorat la 800 de lei) sunt toţi conducătorii auto surprinşi cu „încălţări” de vară pe drumuri sau chiar porţiuni de trasee acoperite de zăpadă, gheaţă sau polei, indiferent că este luna august dar te afli la cota de 1.800 de metri sau este o noapte de octombrie ce se anunţă a fi doar preambulul instaurării mult-trâmbiţate „iernii secolului”.
Chiar dacă prognozele arată că ploile se vor mai domoli, totuşi în zilele următoare în care mercurul din termometre va coborî noaptea cu până la -6 grade sub limita de îngheţ, nu poate fi exclus riscul de condens la nivelul solului şi instaurarea condiţiilor de polei în unele zone. Aşadar, trebuie acordată o atenţie sporită pregătirii maşinii cu cauciucuri de iarnă, în caz contrar, şoferii riscă amenzi cuprinse între 720 de lei şi 1.600 de lei, în creştere de la 1.340 de lei faţă de iarna din 2011 în care devenea obligatorie această ordonanţă. Pentru transportatori amenzile sunt şi mai usturătoare, ajungând la 2.500- 4.000 de lei.
În timp ce profilul minim al anvelopelor de vară tolerat de legiuitor este de 1,6 mm, în cazul pneurilor de iarnă acestea trebuie să aibă creste de minimum 4 mm, dar în fapt, un real avantaj în muşcătura gumei din stratul de omăt se fac