Regizorul Wong Kar-wai, din Hong Kong, dă din nou lovitura cu primul său film de arte marţiale, „Marele Maestru“, despre profesorul lui Bruce Lee.
Cei care se declară miraţi de calitatea filmului „Marele Maestru“, pentru că se aşteptau ca din partea chinezilor să nu vină decât „chinezării“, ar trebui să ştie, în primul rând, că avem de-a face cu unele dintre cele mai mari nume ale cinematografului asiatic contemporan.
Orice s-ar spune, cinemaul asiatic este, practic, cel mai valoros şi de succes al ultimelor decenii (incluzând aici nu numai triada China-Hong Kong-Taiwan, ci şi fenomene cinematografice relativ recente, precum Coreea de Sud sau Thailanda).
Din păcate, rămâne puţin cunoscut la noi în ţară, cu toate că este şi unul dintre cele mai influente pentru dinamica filmului occidental, mai ales a celui american.
Crescut în Hong Kong
„Marele Maestru“ este primul film de arte marţiale al regizorului Wong Kar-wai (57 de ani), unul dintre cei mai apreciaţi ai ultimelor decenii de cinema pentru dramele sale atât de originale, stilistic în primul rând. Wong s-a născut la Shanghai, dar a activat în cinemaul din Hong Kong, fiind un nume de bază în impunerea pe plan internaţional a acestuia, în dinamicii ani ’90. Totul a culminat, în 2000, cu capodopera „In the Mood of Love“/„O iubire imposibilă“, un film de dragoste cum altul nu-i, un uriaş succes pe piaţa internaţională.
Continuarea acestuia, „2046“, realizată în 2004, şi mai experimentală, a circulat mai puţin, dar a suscitat un cult printre cinefilii specializaţi. Regizorul a creat şi un film în limba engleză, turnat pe pământ american, „My Blueberry Nights“ /„Iubire cu gust de afine“ (2007), unde şi-a transpus, cu relativ succes, maniera atât de specială într-o poveste plasată în lumea occidentală. „The Grandmaster“/„Marele Maestru“ este următorul său lungmetraj şi, totodată, primu