„Cea mai elegantă expoziţie a anului“, cum a fost ea promovată, Art Nouveau – 110 ani în România a avut vernisajul în weekendul trecut la Castelul Peleş din Sinaia. Zilele europene ale patrimoniului, celebrate în aceeaşi perioadă, au marcat astfel aniversarea inaugurării, în 1903, a Castelului Pelişor – reşedinţa principilor moştenitori Ferdinand şi Maria – şi a deschiderii acestuia ca muzeu, în 1993. Sălile rezervate expoziţiilor temporare reunesc de această dată lucrări ale Artei 1900 (cunoscută în diversele părţi ale lumii cu nume precum Art Nouveau, Jugendstil, Secession, Modern Style, Stile Floreale sau Tiffany Style), care poartă amprenta ce Publicitate lei care le-a achiziţionat, conceput sau realizat: Regina Maria. De altfel, dintre creaţiile reginei artiste sunt expuse, în prima cameră, Actul inaugural, vechi de 110 ani, al Castelului Pelişor, semnat de membrii familiei regale în frunte cu Carol I, şi minunatul manuscris (50 de file de pergament în ferecătură de argint cu pietre preţioase, împodobite cu versuri şi flori pictate în guaşă) dedicat în 1906 lui Ferdinand şi recompensat cu medalii de aur la expoziţiile internaţionale de la München (1914), Barcelona (1929) şi Bruxelles (1935). Remarcabile sunt şi operele celebrului Alphonse Mucha – desconsiderat, după cum ni se povestea anul trecut, la vernisajul expoziţiei dedicate lui Gustav Klimt, de comisia de inventariere a noilor „stăpâni“, din 1948 – panouri cu Anotimpurile şi afişul ce-o reprezintă pe celebra Sarah Bernhardt în rolul Gismondei. Respectând sloganul din acea perioadă, „arta în toate“, piese de mobilier, lămpi, servicii de lavoar, vaze, căni, pahare, casete, sonerii şi sfeşnice se transformă, din obiecte anonime de uz casnic, în mici opere de artă, care-şi merită locul printre picturi, afişe, vitralii şi statuete. Fotoliile cu spătar înalt, concepute de Maria şi decorate de aceast