Licitaţiile de toamnă au debutat sub semnul unui nesperat entuziasm al achiziţiilor, cel puţin la trei din casele bucureştene care s-au remarcat, în mod deosebit, în comerţul cu artă. O caracteristică a pieţei de artă din ultima vreme, vizibil marcată de criza economică severă, este orientarea licitatorilor/ investitorilor spre maeştrii artei româneşti. Dar, indiferent care sunt raţiunile cumpărătorilor - investitori sau colecţionari împătimiţi - operele de artă circulă şi aduc bani buni. Câteodată chiar pe durate scurte de timp. Mai exact, unele lucrări semnate de nume de referinţă, clasicizate, precum Grigorescu, Tonitza, Mutzner, Luchian, Petraşcu, Pallady, Rudolf Schweitzer-Cumpăna, Ressu ş.a., fac turul câtorva case de licitaţii, uneori la intervale de 2-3 ani. Iar diferenţa de preţ încasată de către proprietarii temporari ai bunurilor respective este pe măsura aşteptărilor unui bun comerciant - începând de la 7.000-8.000 de euro până la 20.000 de euro. Importante sunt numele şi, adesea, tematica. Prioritate au peisajele, florile şi nudurile, apoi naturile statice, compoziţiile cu personaje şi portretele. În licitaţia anterioară a Casei Alis, o lucrare semnată de Samuel Mutzner, "Pomi în floare", ulei pe carton, era achiziţionată la 22.000 lei, la acelaşi preţ fiind adjudecată şi o foarte bună compoziţie semnată de Elena Popea, "Târg în Ardeal". De asemenea, la preţuri ceva mai mici, au fost tranzacţionate lucrări de Ion Theodorescu Sion ("Ţăranca cu flori"), Dimitrie Berea ("Aşteptare"), Adam Bălţatu ("Peisaj citadin"), Merica Râmniceanu ("Ulcica cu flori"), Octav Băncilă ("şezând pe băncuţă"), şi Rudolf Schweitzer-Cumpana ("Biserica din Braşov"). Din păcate, arta contemporană este, în continuare, subevaluată.
Grigorescu, în topul preferinţelor
Licitaţia din 28 septembrie a Casei Artmark - "Impresionism şi Postimpresionism românesc"-