Care au fost concertele de aleasă proeminenţă, cele petrecute în a treia săptămână a Festivalului enescian? Au fost numeroase, au dispus de un anume grad al ineditului care împodobeş te un mare eveniment de scară internaţională cum este actuala ediţie.
Iată,după trei decenii, Tetralogia wagneriană Inelul Niebelungului a putut fi reascultată de melomanii bucureşteni. Tot în versiune de concert; ...de această dată realizată de un efectiv extins de muzicieni berlinezi membri ai Orchestrei Radio din capitala federală a Germaniei, muzicieni conduşi de marele şef de orchestră Marek Janowski, un veteran al baghetei, un specialist al repertoriului postromantic german şi austriac. Li s-a alăturat o echipă internaţională de solişti, la rândul lor specialişti la nivel de excelenţă ai repertoriului wagnerian, artişti în compania cărora au evoluat şi câţiva cântăreţi români cunoscuţi publicului nostru. Ediţia actuală a Festivalului împlineşte astfel un mare deziderat; anume, realizarea în spaţiul vieţii noastre muzicale a celei mai importante, a celei mai extinse capodopere a teatrului liric din toate timpurile, anume drama muzicală Inelul Niebelungului ; este o lucrare de colosale proporţii datorată unuia dintre geniile din toate timpurile ale genului muzical-dramatic. Comportă patru lucrări creaţii distincte – Aurul Rinului, Walkiria, Siegfried, Amurgul zeilor, opere ce au la bază o mitologie în parte asamblată de Wagner însuşi, în parte preluată din fondul tradiţiilor populaţiilor din Nordul continentului european. Aurul, goana după bogăţii, după putere, anulează datele esenţiale ale fiinţei umane, viciază sentimentul cel mai de preţ al omului, sentimentul iubirii, ne spune Wagner în cea mai importantă operă a sa. Iar aceasta, deşi el însuşi a iubit bogăţia şi puterea, sacrificând iubirea şi prietenia celor din jur. Pentru a-şi promova ideile, creaţia, marcate in