Copia avionului Coandă 1901 a fost prezentată în premieră la Craiova. Aeronava a fost realizată după planurile marelui inventator Henri Coandă.
O echipă de foşti piloţi şi ingineri din Craiova au lucrat la replica primului avion cu reacţie şi a costat 100.000 de euro. Motorul a fost împrumutat de la un avion de luptă demilitarizat, un model L 29, fiindcă acesta are aceleaşi dimensiuni cu aparatul proiectat de Coandă. Banii pentru construcţia aeronavei au fost obţinuţi din sponsorizări.
Copia avionului Coandă 1901 a rulat câţiva zeci de metri pe pista Aeroclubului Român din Craiova. Oamenii au declarat că au aşteptat de trei ani acest moment. „Aeronava arată foarte bine. Nici nu îţi dai seama că este copia avionului Coandă 1901. S-a muncit mult la acest proiect. Mă bucur că în sfîrşit am văzut cum arată“, a spus un craiovean.
Proiectul a început în martie 2010, însă documentaţia a fost elaborată încă din decembrie 2009. „Schiţa este cea revizuită din 1965, nu este schiţa originală din 1910, pentru că aia nu mai există, s-a pierdut. Avionul pe care l-a prezentat Coandă la Paris era din lemn, însă noi l-am făcut din metal ca să zboare“ a declarat comandorul Mirea.
Aeronava Coandă-1910 a fost primul avion cu propulsie prin reacţie din lume. Conceput, construit şi pilotat de Henri Coandă pe când aveanumai 24 de ani, avionul a fost expus de inventatorul român la cel de-al II-lea Salon Aeronautic din Paris, în 1910. Primul şi ultimul zbor a avut loc în acelaşi an. În decembrie 1910, pe aeroportul Issy-les-Moulineaux de lângă Paris, aparatul pilotat de Henri Coandă a scăpat de sub control din cauza lipsei de experienţă a acestuia, s-a lovit de un zid de la marginea terenului de decolare şi a luat foc.
Copia aeronavei Coandă 1910 va fi expusă la Aeroportul Internaţional Craiova.