Odată cu înăsprirea Codului Rutier, guvernanţii au mai venit acum cu o propunere care de această dată contrastează puternic cu ideea siguranţei rutiere : cea de a permite consumul de alcool înainte de a urca la volan.
Mai exact, premierul Ponta a declarat că 0,2 miligrame de alcool pur în aerul expirat înseamnă doar un pahar de vin sau de bere la o nuntă, iar de la 0,5 să fie infracţiune. Întrebarea este, ce înseamnă un pahar de vin la o nuntă? Pahar mic, sau pahar mare? Vin alb “ieftin” cu 10% alcool sau unul roşu nobil cu 14%? Iar paharul cui se aplică? Celui care are 60 kg sau celui de 120 kg? Cel mai probabil cel din urmă nici nu va simţi paharul respectiv, în timp ce primul deja va deveni “mai vesel” după ce îl va goli. Acelaşi pahar de vin poate cauza o serie diferită de stări, în funcţie de persoană. Desigur, există şi excepţii, dar şi accidentele tot excepţii sunt. Problema este că în urma unui accident pot muri unul sau mai mulţi oameni.
Primele stări date de alcool sunt şi cele mai periculoase. Potrivit celor de la csid.ro, prima fază în urma consumului de alcool este cea de “jovialitate” – alcoolul suprimă centrele nervoase răspunzătoare cu auto-controlul, inhibiţiile, capacitatea de gândire şi de concentrare, adică devii vesel, îndrăzneţ şi nu mai apreciezi corect riscurile. La volan acest lucru înseamnă că nu mai poţi aprecia cât de riscantă poate fi o depăşire sau cât de mare este viteza înainte de a intra într-un viraj. Şi cum în România cele mai multe drumuri naţionale au o singură bandă pe sens, efectuarea unor depăşiri chiar şi după “un pahar de vin” poate fi extrem de periculoasă.
Anul trecut în UE au murit peste 27.000 de persoane în accidente rutiere, în scădere cu 9% comparativ cu anul precedent. România face parte dintre cele unde numărul acestora a crescut de la 2.018 în 2011, la 2.042 în 2012. Spre exemplu în Polonia,