Tehnocraţii din guvern se întreabă, ne putem întreba şi noi.
La pagina 18 a programului electoral al USL pentru alegerile legislative din 2012, intitulat „România Puternică”, există un punct 14 extrem de clar: „Demarăm proiectul autostrăzii Vest-Est, Târgu Mureş – Iaşi (Ungheni)”. Acest obiectiv se regăseşte şi în programul actualului guvern, la pagina 113, cu observaţia că se vorbeşte de demararea lucrărilor, nu de demararea proiectului. Nu stăpânesc foarte bine vocabularul tehnic de specialitate, dar mi se pare că e un obiectiv şi mai ambiţios. Sperând să nu mă înşel, înţeleg că pe durata mandatului ar urma să se depăşească faza studiilor de fezabilitate, să se găsească sursele de finanţare adecvate, să se parcurgă procedurile de expropriere şi toate celelalte faze, astfel încât, cândva, pe durata mandatului, să înceapă ceea ce, în limbajul comun, înţelegem prin „lucrări”.
Pe de altă parte, acum două zile, directorul general al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), domnul Narcis Neaga, declara într-o conferinţă de presă, referitor la această autostradă: „... costă extraordinar de mult şi nu s-au aprobat indicatorii tehnico-economici. Este foarte scumpă, nu neapărat în sensul kilometrului de drum (...) Trece prin situl Natura 2000, care presupune o serie de protejări, o serie de construcţii speciale. Costă aproape 30 de milioane de euro pe kilometru. Întrebarea este: îşi permite România?” (citat preluat de pe hotnews.ro). În aceste condiţii, eu sunt puţin nelămurit şi îndrăznesc să formulez câteva respectuoase întrebări conducerii USL Iaşi şi parlamentarilor ieşeni din coaliţia de guvernământ.
Înainte de aceasta, o precizare. Sunt un partizan al disciplinei bugetare în condiţii de taxare redusă şi nu împărtăşesc teoria potrivit căreia cheltuielile guvernamentale pot socate economia din criză. Aşadar, aş pute