Compania Bitdefender, cel mai mare jucător de pe piaţa locală de soluţii antivirus, a identificat un banner de reclamă care apare în diverse aplicaţii dezvoltate pentru sistemul de operare Android şi care lansează de fapt atacuri menite să convingă utilizatorii să cumpere un produs fals de securitate. Reclamele sunt livrate prin platforma InMobi şi afişează pe ecranul smartphone-ului o alarmă de tip pop-up, care avertizează utilizatorii că dispozitivul lor este virusat şi le oferă o aşa-zisă soluţie antivirus plătită.
Cel mai probabil administratorii platformei de livrare de reclame nu sunt conştienşi că servicul lor este folosit într-un atac, iar banner-ul periculos a fost trecut cu vederea în procesul de validare. Atacul poate fi lansat din orice aplicaţie legitimă care foloseşte modulul de reclamă InMobi, printre care o versiune mai veche a aplicaţiei legitime gratuite Brightest Flashlight Free, disponibileă în Google Play”, a spus Cătălin Coşoi, Chief Security Strategist la Bitdefender.
Odată ce utilizatorii au accesat link-ul sugerat, aceştia sunt direcţionaţi către o pagină care le confirmă că dispozitivul lor mobil este infectat cu viruşi. În vederea curăţării telefonului mobil, utilizatorilor li se recomandă o soluţie de dezinfecţie, iar pentru a obţine respectivul instrument trebuie să-şi introducă numărul de telefon într-un formular. Astfel, utilizatorii sunt păcăliţi să îşi facă un abonament de 3 sau 4 euro pe săptămână, prin care pot avea acces la tonuri de apel premiu şi wallpaper-e, iar abonamentul nu poate fi întrerupt decât manual.
Acest tip de escrocherie se numeşte „scareware”, fiindcă sperie utilizatorii spunându-le că terminalele lor sunt infectate cu software periculos, ceea ce nu ar trebui să se întâmple dacă utilizatorii dispozitivelor mobile nu au instalate nicio soluţie de securitate smartphone sau tabletă. Iar, în caz