Legea nr. 393/2004, privind statutul aleşilor locali, stabileşte „condiţiile de exercitare a mandatului de către aleşii locali, a drepturilor şi obligaţiilor ce le revin, în baza mandatului încredinţat“ (art.1). Prin aleşi locali, în sensul legii menţionate, înţelegem „consilierii locali şi judeţeni, primarii, viceprimarii, preşedinţii şi vicepreşedinţii consiliilor judeţene“ (art. 2). Pe lângă drepturi, aleşii locali au şi obligaţii faţă de cetăţenii care i-au ales. Astfel, art. 50 alin. (2) din lege spune că „aleşii locali sunt obligaţi ca, în exercitarea mandatului, să organizeze periodic, cel puţin o dată pe trimestru, întâlniri cu cetăţenii, să acorde audienţe şi să prezinte în consiliul local o informare privind problemele ridicate la întâlnirea cu cetăţenii“. Alin. (3) spune că şi „comisiile de specialitate sunt obligate să prezinte consiliului un raport anual de activitate, care va fi făcut public prin grija secretarului comunei sau oraşului, respectiv a secretarului general al judeţului“. Am căutat să vedem dacă aleşii locali din municipiul Craiova îşi respectă statutul reglementat prin lege şi obligaţiile faţă de cetăţeni. Pe site-ul Primăriei Craiova, găsim o rubrică intitulată „Rapoarte de activitate consilieri locali iunie 2012 - iunie 2013“. Doar opt rapoarte de activitate există pe site, deşi sunt 27 de consilieri locali.
Ce susţin aleşii
Cele mai multe dintre ele sunt simple formalităţi. Unii consilieri locali susţin că au avut nenumărate întâlniri cu cetăţenii, dar că nu le-au consemnat în vreun raport. „Am organizat întâlniri cu cetăţenii în cartierul Rovine. Nu îl am repartizat, dar eu acolo am locuit şi cunosc problemele din cartier. Nu mi se pare normal să prezint o informare în consiliul local, atâta timp cât îmi fac treaba. Mi-am ţinut toate audienţele. Nu am făcut o asemenea informare către consiliul local. Bravo ce