Numărul copiilor care abandonează şcoala nu este unul stabil
A trecut o lună de la începutul anului şcolar dar încă lipsesc date despre rata şcolarizării, despre numărul elevilor plecaţi între timp cu părinţii peste hotare sau despre rata abandonului. Cine strânge si cine analizează aceste date a încercat să afle Tamara Grejdean.
În raionul Hânceşti, din întreg contingentul de 11 mii de copiii care ar trebui să aibă o prezenţă obligatorie la şcoală, nouă persoane nu frecventează deloc orele. Valentina Tonu, şefa direcţiei educaţie spune că profesorii încearcă să-i readucă la şcoală, dar este mai dificil atunci când însăşi părinţii acceptă neşcolarizarea copilului. Chiar dacă nu abandonează definitiv şcoala, unii copiii au o prezenţă simbolică la ore, întrucât restul zilelor, mai ales toamna, le petrec la muncă în câmp cu părinţii sau merg la lucru cu ziua, zice Valentina Tonu:
„Cel puţin noi statistic ducem o evidenţă, dar poate nu întotdeauna ne reuşeşte munca pentru a-i şcolariza pe deplin sau a-i aduce în fiecare zi la lecţii. Acum toamna noi avem copii de vârsta 15-16 ani şi dacă frecventează rar şcoala ei sunt antrenaţi, fie că de părinţi, la lucrările de recoltare, sau ei singuri se duc la lucru, din cauza condiţiilor precare de trai şi de existenţă.”
Evidenţa copiilor care trebuie să frecventeze orele o duc instituţiile şcolare. Profesorii însoţiţi de poliţistul de la primărie merg pe la casele copiilor, vorbesc cu părinţii, dacă îi găsesc, şi încearcă să rezolve problema abandonului. Numai că de multe ori, remarcă Svetlana Subţire, de la direcţia educaţie Glodeni, raion în care şapte elevi nu se duc la şcoală, cadrele didactice nu sunt în măsură să găsească soluţii. Mulţi copii sun lipsiţi de grija părintească şi nu are cine să-i pregătească şi să-i trimită la şcoală:
„Cei care sunt din famili