Două companii de asigurări din Republica Moldova au rămas fără dreptul de a emite poliţe de Carte Verde. Experţii spun că s-a ajuns la o situaţie când un grup de asiguratori controlează acest important segment de piaţă
Pe parcursul acestui an, din cele opt firme autorizate să elibereze certificate internaţionale de răspundere civilă auto au fost excluse (sau suspendate) din Biroul Naţional al Asigurătorilor de Autovehicule (BNAA) şi, automat, şi-au pierdut dreptul de a emite Carte Verde trei companii: Moldcargo, Grawe Carat Asigurări şi Moldova Astrovaz. În sistem au mai rămas Moldasig, Asito, Victoria Asigurări, Klassika Asigurări şi Donaris Asigurări.
Cazul Moldcargo
Primul caz a avut loc la începutul anului. Societatea Moldcargo a fost acuzată că ar practica preţuri mai mici, adică ar face dumping. „Acest fapt ar fi putut să provoace prăbuşirea pieţei de Carte Verde şi să compromită îndeplinirea obligaţiilor internaţionale ale companiilor de asigurări din Moldova“, şi-a argumentat BNAA decizia din 6 februarie.
La rândul său, administraţia Moldcargo a acuzat biroul de „acţiuni anticoncurenţiale şi tentative abuzive de monopolizare a pieţei“. Asiguratorul susţine că a fost exclus din organizaţie drept pedeapsă pentru faptul că a propus să fie admise în calitate de membre ale organizaţiei toate întreprinderile capabile de a emite Carte Verde.
Deciziile CNPF au fost ignorate
Biroul a ignorat atunci prescripţiile Comisiei Naţională a Pieţei Financiare (CNPF). Autoritatea de supraveghere a stabilit că au fost încălcate prevederile legale şi a cerut să fie convocată adunarea generală a membrilor BNAA, pentru a anula o hotărâre privind sancţionarea Moldcargo. A urmat o serie de litigii, însă ulterior părţile au ajuns la o înţelegere. „Am semnat un acord de împăcare şi am retras toate cererile din instanţe, dar nu ne-a fost restabilit în