De la începutul procedurii de licitaţie pentru vânzarea a 51% din acţiunile CFR Marfă, Ministerul Transporturilor a modificat de nu mai puţin de cinci ori condiţiile de vânzare a pachetului de titluri.
Privatizarea societăţii de stat CFR Marfă ar putea face în viitor obiectul cercetărilor penale ca urmare a numeroaselor nereguli înregistrate în cursul procedurii, a declarat luni preşedintele Traian Băsescu.
„Nu mai continuaţi modificarea condiţiilor în care să se facă plata la CFR, pentru că nu există nici o justificare, în raport cu ce va spune Consiliul Concurenţei (...) Nu aş vrea să ni se spună, peste vreo doi-trei ani, că ori eu am lăsat de pe acum, prin testament prezidenţial: «Luaţi-i pe cei care au condus privatizarea CFR Marfă!», sau să dea vina pe viitorul preşedinte, că «Uite, din cauza viitorului preşedinte ne-a luat DNA». Nu, băieţi, dacă o să vă ia, o să vă ia exact pe ce aţi făcut până acum în procesul de privatizare”, a mai spus Traian Băsescu.
Acuzele privind modificarea condiţiilor din licitaţie sunt în bună măsură justificate. „România liberă“ a identificat cel puţin cinci schimbări intervenite după declanşarea procesului de privatizare, de natură a influenţa rezultatele licitaţiei. Trei dintre acestea l-au favorizat pe concurentul desemnat câştigător, anume pe Gruia Stoi-ca, patronul firmei GFR.
1. Cifra de afaceri, scăzută de cinci ori
Prima schimbare radicală a fost adoptată de către Ministerul Transporturilor, condus la acel moment de Relu Fenechiu, la finele lunii aprilie. Cifra de afaceri medie anuală pe ultimii trei ani obţinută în domeniul transporturilor feroviare a fost coborâtă de la 30 de milioane euro la 20 milioane de euro. Schimbarea a permis intrarea în licitaţie a asocierii Transferoviar Grup (TFG) - Donau Finanz Austria). În plus, tot atunci MT a înlocuit scrisoarea de conform cerută iniţial investito