Acum cred că am reuşit să înţeleg ce înseamnă că nu poţi fi profet în ţara ta. E valabil pentru noi, românii, nu pentru un englez pe care l-am văzut, duminică seara, la emisiunea de documentare de la Antena 3. E vorba de un nene, Duncan Ridgley, fost mare paparazzo, care i-a alergat, printre alţii, pe Prinţesa Diana, Michael Jackson sau Madonna. Ei bine, acest britanic spune că şi-a găsit liniştea în Maramureş, unde colecţionează artă populară şi visează să construiască sate de hobbiţi. Am văzut că strânge obiecte de artizanat şi mobilă lucrată de meşterii populari români, lucruri pe care noi nu mai dăm niciun leu, pe care acest străin reuşeşte să le pună în valoare. Mai mult, Ridgley s-a apucat să cumpere şi case cu totul, pe care le mută pe terenul de zeci de hectare pe care l-a cumpărat în Maramureş. Le ia la preţ de iarmaroc atât casele, cât şi mobila. După spusele lui, cu vreo 50 de milioane de lei vechi, rezolvă o casă construită tradiţional şi mobila din ea. Pentru a face ceva similar, în Regat, britanicul ar trebui să scoată câteva mii bune de lire, unde mai pui şi autorizaţiile şi taxele. La noi, reuşeşte să facă totul cu bani puţini, investiţie pe care şi-o amortizează, după câteva zile, din banii pe care îi ia pe cazare de la turiştii pe care îi aduce în România. Da, tot el reuşeşte să aducă turişti de pe tot mapamondul pe care îi găzduieşte în casele maramureşene şi le dă mâncare tradiţională românească.
Acum vine întrebarea clasică. De ce el poate şi noi nu? De ce noi, românii, nu reuşim să facem ce face acest venetic? De ce aruncăm aşa de uşor la gunoi tradiţiile, meşteşugurile şi istoria noastră? Poate pentru că aşa suntem noi, aşa am ajuns după mai bine de o jumătate de secol de comunism şi mai bine de 25 de ani de capitalism sălbatic. Că nu e bună direcţia în care ne îndreptăm în ceea ce priveşte prezervarea patrimoniului cultural na