Jocurile educative sunt concepute ca exerciţii pregătitoare pentru viaţă, ajutându-i pe copii să-şi dezvolte abilităţile intelectuale, imaginaţia, capacitatea de comunicare, creativitatea, dar şi spiritul de competiţie, logica şi motricitatea.
Cel mai important element al jocurilor educative este acela că ele rămân jocuri! Oferă copilului delectare, divertisment, canalizându-i energia în scop educativ şi determinându-l să înveţe cu zâmbetul pe buze.
Psihologul german Karl Groos a fost unul dintre primii cercetători în domeniul jocurilor educative, la sfârşitului secolului al XIX-lea. El considera că “un copil care nu se joacă rămâne un neadaptat pentru tot restul vieţii”. Încă din anul 1896, cercetătorul afirma că „jocul este o pregătire pentru viaţă, deoarece, prin joc se exersează instinctele, adaptându-se la complexitatea vieţii”.
De asemenea, cercetătorul Jean Piaget recomanda atât educatorilor, cât şi părinţilor, să ofere copiilor jucăriile potrivite pentru dezvoltarea unei personalităţi puternice şi sănătoase.
Este foarte important felul în care sunt alese jocurile pentru copii, deoarece fiecare stimul greşit îi poate afecta pe aceştia mai târziu. Alegerea trebuie făcută astfel încât jocurile să fie relevante în dezvoltarea emoţională, psihică şi intelectuală a copilului. Părinţii trebuie să ţină cont de particularităţile individuale ale copilului şi să-i aleagă jocurile specifice vârstei. Jucăriile şi jocurile educative îi dau ocazia micuţului să se manifeste prin joc şi să-şi arate tendinţele personalităţii, astfel încât, prin intermediul jocurilor pot fi corectate comportamente nedorite.
Pe măsură ce copilul creşte, conţinutul jocurilor se schimbă, în ele reflectându-se permanent relaţiile sociale, aspecte din viaţa de familie. Vârsta copiilor determină caracterul jocului şi evoluţia acestuia. Pentru copiii între 3 şi 6 an