CFR Călători vrea să amâne cu încă 10 ani plata de daune călătorilor care ajung cu întârziere la destinaţie, iar cei care circulă în străinătate trebuie să parcurgă un traseu sinuos până să fi e despăgubiţi.
Chiar dacă trenurile care circulă pe calea ferată din România ajung de multe ori cu întârziere la destinaţie, călătorii nu pot cere despăgubiri. Aceasta deoarece autorităţile au amânat aplicarea unui regulament european privind drepturile pasagerilor. Conform documentului, dacă trenul ajunge la destinaţie cu întârziere faţă de orarul anunţat iniţial, iar călătorul nu a fost înştiinţat în prealabil, operatorul de transport trebuie să îl despăgubească.
Această derogare expiră în decembrie 2014, astfel că pe rutele interne nu se plătesc despăgubiri în cazul în care trenul ajunge cu întârziere la destinaţie. Mai mult, CFR Călători are posibilitatea, conform normelor europene, să ceară prelungirea derogării, pentru alte două perioade consecutive, de câte cinci ani fiecare, şi o va face. "Operatorii de transport feroviar de călători din România au dreptul, conform legii, de a solicita aceaste derogări, încă două perioade de maxim 5 ani. CFR Călători va solicita în continuare aceste derogări", au comunicat oficialii companiei, la solicitarea EVZ. Astfel, situaţia nu se va schimba până în 2024.
Despăgubiri doar pe rute externe
În prezent, călătorii pot cere despăgubiri doar pentru întârzierea trenurilor care circulă pe rute internaţionale. Despăgubirea este echivalentă cu 25% din preţul biletului, dacă întârzierea este între 60 şi 119 minute, sau cu 50% din preţul de transport, dacă întârzierea este de minim două ore. Nicio despăgubire nu va fi plătită dacă valoarea acesteia este mai mică de 4 euro. Cererea de despăgubire pentru întârziere trebuie trimisă la transportatorul care a emis biletul de călătorie sau la partenerii externi, care o vor îna