În urmă cu 49 de ani, 31 de persoane şi-au pierdut viaţa după ce un avion al companiei de stat aeriene TAROM s-a prăbușit la o distanță de doi kilometri de orașul Cugir, în zona de sud a dealului numit “Cetate”, aproape de pârâul Țiganului. Vă prezentăm în continuare „filmul” evenimentului, aşa cum apare în documentele de arhivă ale Ministerului Transporturilor.
Timișoara, 9 octombrie 1964, ora 19:55. Un avion de producţie rusească, tipul IL-14 înmatriculat YR-ILB decolează de pe Aeroportul Internațional “Traian Vuia” Timișoara în direcția Aeroportului Băneasa din București. Avionul executa cursa regulată de pasageri Timișoara – București.
Intinerarul de zbor al avionului era: Timișoara – Deva – Curtea de Argeș – București –Băneasa, unde nu a mai ajuns niciodată.
Planul de zbor este schimbat de pilot cu acceptul Centrului de Dirijare a Zborurilor Băneasa, pe ruta Timișoara – Caransebeș – Târgu Jiu – București – Băneasa, orientându-se după buletinele meteorologice primite la bord şi considerând că are un timp mai bun de zbor.
Avionul aparținea Companiei de Stat TAROM – detașamentul IL-14, companie care avea să mai piardă, în luna iunie a aceluiași an 1964, un alt avion de tipul Lisunov LI-2P care asigura cursa regulată de pasageri pe ruta Iași-Bacău, dar în acest caz nu se înregistrează victime omenești.
Pe 9 octombrie 1964 la bordul avionului se afla un echipaj format din piloți cu experiență: la manșa avionului se afla comandantul Nicolae Matei (32 de ani), având la activ un număr de 5.324 ore de zbor, copilotul Aurelian Iliuță (29 de ani, 5.392 ore de zbor), operatorul radio Traian Moldovan (43 ani, 7.193 ore de zbor) şi Teodor Miu (30 de ani, 2.260 ore de zbor).
La ora 20.10, echipajul de la bordul avionului IL-14 ia pentru prima dată legătura cu controlorul de zbor Alexandru Călin de la Aerodromul Deva. Cel mai important aspect