România nu mai e o țară “low cost”, a relocalizărilor, datorită mâinii de lucru ieftine, ci o țară a competențelor. Iată de ce companiile franceze și alte companii străine se reorganizează și își stabilesc aici platformele de servicii. Este ce declară la RFI Bruno Roche, președintele Camerei de Comerț franceze în România și director Veolia Environement, în emisiunea "En français s’il vous plaît" a lui Luca Niculescu. Iată principalele teme de discuție și afirmații.
Care e moralul companiilor franceze din România?
Nu e rău deloc, ne sprijinim pe barometrul semestrial realizat de noi la Camera de Comerț și care arată cel mai bine din ultimii doi ani. Șefii de companii au o viziune mai clară a afacerii lor, a evoluției acesteia și a stabilității ei, nu au fost motive aparte de îngrijorare. Bineînțeles, unele sunt îngrijorate din cauza activității proprii.
Suntem totuși în România, așa că există mereu această incertitudine asupra legislației, incertitudinea ce planează asupra absorbției de fonduri europene. Dar altfel, companiile franceze de aici au rezultate bune și o activitate stabilă.
Nicio mare companie nu a părăsit România în ciuda crizei. Poate și-au amânat proiecte și și-au redus investiții, dar nu au părăsit România.
Cum apreciați climatul economic din România? Toți indicatorii par favorabili, dar investițiile sunt scăzute.
Sunt multe țări din Europa de Est care ar fi fericite să aibă indicatorii macroeconomici ai României. Creșterea economică nu e rea. Există variabile ajustabile, una e agricultura. Acum e un an agricol bun, deci ne putem aștepta la o creștere a PIB. Dar se poate întâmpla și invers, dacă e un an agricol slab.
Din acest motiv eu prefer să iau în calcul părțile “solide” din PIB și care reflectă cu adevărat activitatea economică, cea care nu e sezonieră. O creștere de