Un nou impozit se pregătește pentru companiile mici din domeniul serviciilor. Acesta are menirea cica sa reducă evaziunea si sa aducă un plus de 11 milioane de lei la buget.
Acest nou impozit este neconditionat de FMI si neprezent in programul de guvernare USL. Nu va reduce evaziunea ci o muta, denatureaza iar mediul de afaceri comunicand greșit incertitudine la nivel fiscal si muta atenția publica de la o “gaura” de 300 de ori mai mare, posibila prin managementul deficitar al companiilor de stat.
1) impozitul nou introdus va reduce încasările la buget cu o suma mai mare decât cea previzionata prin regula de 3 simpla datorită urmatoarelor considerente ce țin de dinamica economică:
- unele firme vor decide sa se închidă
-unele firme vor decide sa dispară de pe radar intrând in economia gri
-unele firme vor decide sa devină creative si sa mute “paguba” pe neplata TVA si pe impozitarea muncii
-unele firme vor începe sa arbitrajeze împreuna cu unele mai mari sistemul de impozitare devenit in trepte.
Dinamica economică deși mai complicat de înțeles si pătruns bate logica de 3 simpla a contabililor macroeconomici.
Impozitarea trebuie sa se bazeze pe 3 piloni pentru a fi eficienta si considerată echitabila:
-redusă ca si nivel si complexitate astfel încât ecartul pana la 7% sa fie cât mai redus ( un prag global al arbitrajului fiscal )
-controlorii bine plătiți ca sa crească probabilitatea de a prinde scaparile
-pedepsele pe măsura
2) mediul de afaceri local si investitorii străini nu privesc cu ochi buni volatilitatea in decizii ale guvernantilor. Incertitudinea fiscală este una din problemele majore la nivel de semnal, sugerand panica in gestionarea traiectoriei economiei si a incasarilor precum si posibilitatea intrarii din punct de vedere al taxarii suplimentare într-un cerc deloc virtuos
3) ga