Cercetătorii au crezut mereu că picturile rupestre au fost realizate de bărbaţii vânători pentru a-şi comemora prada, însă ultimele studii în domeniu indică exact contrariul.
Se credea că artiştii străvechi sunt, în mare parte, bărbaţi care ţin evidenţa animalelor vânate sau fac parte dintr-un ritual magic. Cele mai pregnante animale care se regăsesc în picturile rupestre sunt bizonii, renii, caii şi mamuţii.
Arheologul Dean Snow, de la Pennsylvania State University, şi-a început studiul în urmă cu zece ani, după ce a descoperit lucrările lui John Manning, un biolog englez care a realizat că degetele femeilor şi ale bărbaţilor au lungimi diferite. Intrigat, Snow a început să studieze o carte despre picturile rupestre, veche de 40 de ani, şi a găsit o fotografie a unei schiţe de mână din faimoasa peşteră Pech Merle din sudul Franţei.
„M-am uitat la fotografie şi m-am gândit că, dacă Manning ştie despre ce vorbeşte, atunci în mod categoric este o palmă de femeie”, a declarant Snow pentru „National Geographic”.
El a creat un algoritm folosind un set de palme de la strămoşii europeni drept referinţă. Analiza sa a determinat că, în 75 la sută dintre cazuri, operele de artă sunt realizate de femei.
Descoperirea sugerează că, în vremurile preistorice, femeia avea un rol mult mai important decât se credea.
Cele mai faimoase exemple de astfel de picturi se află în peşterile de 12-40.000 de ani din sudul Franţei şi nordul Spaniei. Alte picturi au fost găsite, de asemenea, şi în Australia, Argentina, Africa şi Borneo.
Totuşi, noile descoperiri nu au fost universal acceptate. În urmă cu câţiva ani, biologul Dale Guthrie a realizat o analiză similară a amprentelor din Paleolitic, afirmând că cele mai multe amprente proveneau de la băieţii adolescenţi.
Guthrie argumentează că prezenţa amprentelor în peşteri s-ar fi putut