Veniturile centrelor comerciale din provincie se situează la cel mult 40% din afacerile celor din Bucureşti, dezvoltatorii din Braşov punându-şi mari probleme dacă să se mai apuce de construit
Dezvoltatorii centrelor comerciale susţin că afacerile pe care mall-urile le au în provincie sunt mult mai reduse decât cele din capitală. Tatian Diaconu, directorul general al Immochan, companie care va dezvolta Coresi Shopping Center pe suprafaţa fostei uzine Tractorul, spune că un mall din Braşov sau Constanţa are venituri de 40% din veniturile unor centre comerciale identice construite în Bucureşti.
„E mult mai complicat în provincie faţă de Bucureşti. Spre exemplu, dacă în Capitală un magazin are vânzări de circa un milion de euro, într-un oraş de 300.000 de locuitori, ca Braşov sau Constanţa, vânzările aceluiaşi magazin sunt de circa 400.000 de euro. Costul de construire este apropiat, impozitele sunt aceleaşi, costul cu terenul mai face puţin diferenţa, dar trebuie să treci de la o chirie de 50 de euro/mp, să zicem, la 17 euro/mp. Una dintre decizii ar fi să nu îl mai faci”, a declarat Diaconu.
În Braşov şi-au mai anunţat intenţia de a dezvolta centre comerciale şi francezii de la Cora, sud-africanii de la NEPI sau polonzeii de la Echo Investment, în total proiecte de 120.000 mp, în condiţiile în care oraşul mai poate în prezent absorbi o ofertă comercială de circa 50.000 mp, potrivit datelor citate de Diaconu. Dacă polonezii au anunţat că vor inaugura proiectul în prima parte a lui 2015, atât Immochan, cât şi Cora, au spus că îşi vor inaugura proiectele spre finele anului viitor.
Interesant este că toate aceste proiecte aveau iniţial date de finalizare mult mai rapide, dar criza financiară şi evoluţia retailului în România I-au pus pe dezvoltatori pe gânduri. De exemplu, mall-ul Korona al polonezilor de la Echo Investment trebui