România a semnat contractul de achiziţie a 12 avioane F-16 second-hand de la Forţele Aeriene Portugheze şi a plătit prima tranşă de 100 de milioane de euro, din totalul de 628 de milioane de euro. Anunţul oficial şi detaliile contractului vor fi făcute publice vineri.
Negocierile cu Portugalia au început încă din 2012, din mandatului ministrului liberal al Apărării, Corneliu Dobriţoiu. Portughezii au decis să vândă avioanele din flotă pentru a acoperi o parte din deficitul bugetar. De altfel, ei ar fi renunţat doar la 9 avioane, restul de trei achiziţionându-le din SUA şi modernizându-le la standardul MLU (Mid Life Update).
Banii pentru prima tranşă din contractul pentru avioane F-16 au fost asiguraţi de Guvern din sumele încasate de Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) pentru vânzarea frecvenţelor radio folosite de companiile de comunicaţii pentru Internetul mobil de mare viteză 4G, folosite până recent de Armată.
Costul total al contractului de achiziţie de avioane F-16 upgradate la modelul Block 40 va fi de 628 de milioane de euro, bani care vor fi plătiţi în tranşe eşalonate pe 5 ani. Suma respectivă include, pe lângă avioane, şi pachetul logistic, instruirea piloţilor, pregătirea echipamentelor de zbor şi piesele de schimb.
Primele avioane F-16 portugheze vor ajunge în România în 2015, livrarea urmând să se încheie în 2017.
România a decis încă din 2008 că trebuie să îşi modernizeze flota aeriană, pentru a suplini avioanele MiG 21 Lancer, a căror resursă de zbor expiră începând cu 2013. Mai multe aparate MiG 21 Lancer au fost modernizate, însă costurile nu mai sunt rentabile în raport cu durata şi performanţa utilizării lor.
Miniştrii Apărării Corneliu Dobriţoiu, respectiv Mircea Duşa au explicat că România nu îşi poate îndeplini corespunzător misiunile de poliţie aeriană, la c