„REBELUL” este titlul – şi nu se putea trimitere mai inspirată şi mai cuprinzătoare – al celei de a treia cărţi tipărită de celebrul grafician Eugen Mihăescu – după ,,ÎNTRE LINII’’ şi ,,STRIGĂTE ÎN PUSTIU’’, amândouă culegeri de articole jurnalistice, replici la zi, polemici, eseuri mai mici, portrete fermecătoare pictural,
toate scăldate în vitriolul satirei sociale şi politice în stare să surprindă mizeriile stupefiante ale culiselor unei epoci istorice, dezvăluite cu sarcasm dar şi cu voluptatea povestitorului lacom să scoată la iveală mecanismele intime ale unei maşinării aşa-zis revoluţionare care s-a exersat pe pielea noastră, a tuturor, şi care l-au făcut şi pe pictor, măcar o dată, să creadă că mizeriile se pot confunda cu sublimul idealurilor.
Eugen Mihăescu este la fel de talentat în ipostaza de scriitor precum este artistul intrat în istoria jurnalistică a sfârşitului de veac XX, când a slujit strălucit grafica în paginile unor publicaţii de anvergură mondială.
Dar ce este de subliniat acum, în cazul gazetarului politic, este, dincolo de curiozitatea reporterului frenetic, patima culiselor la care a avut acces sau a alcovurilor politice în care s-a insinuat pentru ca apoi să ridice ,,cortina’’ cu voluptate.
Eugen Mihăescu ilustrează, în cele două cărţi pomenite, o autentică vocaţie a sincerităţii neiertătoare şi o răbdătoare şi meticuloasă artă a dezghiocării zilei, orei şi chiar clipei pentru a nu lăsa nici un loc în care s-ar putea ascunde miza sau adevărul adevărat al fiecărui eveniment rememorat, reconstituit, denudat.
Revenit în ţară de curând, din Elveţia, unde se pare că şi-a aflat, în sfârşit, locul în care să respire atât cât îi cer plămânii ca să deseneze şi să picteze şi, acum, să spună tot adevărul biografiei sale dar şi al timpului pe care l-a traversat, pe care l-a suportat şi l-a suferit, la care a fost şi parte