Românii dau anual 20 de milioane de euro pe haine, pantofi şi genţi de lux, jumătate din sumă fiind cheltuită local şi jumătate în magazinele din străinătate, în capitale ale modei precum Paris sau Milano, estimează Srdjan Kovacevic, antreprenorul care a pus primele cărămizi la construcţia industriei luxului din România. Astăzi el deţine la Bucureşti monobrandurile Max Mara, Ermenegildo Zegna, Coccinelle, Marella şi Emporio Armani.
„Estimez că românii cheltuie în total 20 de milioane de euro pe haine şi accesorii de lux. Concurenţa pe piaţă este puternică, însă sunt atât branduri cu potenţial, cât şi branduri fără potenţial.“ Piaţa locală este însă mult mai mică decât „surorile“ sale din state precum Ucraina, Polonia sau Cehia. În Cehia brandurile au fost atrase de numărul mare de turişti, în timp ce în Ucraina au mers pentru că numărul de milionari în euro este mai mare decât în alte state din regiune.
În România nu sunt mulţi turişti (două milioane la nivel naţional faţă de şapte milioane doar în Praga) însă există antreprenori care au renunţat să mai facă shopping peste graniţe pentru a ajuta industria locală de lux. Andreea Altay, acţionar în cadrul magazinelor de lux Victoria 46 şi Day& Night, spunea recent că anterior făcea shopping în străinătate însă astăzi alege magazinele din România, atât cele în care este acţionar, cât şi altele.
Sub călcâiul crizei
Piaţa locală de lux cuprinde pe lângă haine şi încălţări şi bijuterii, ceasuri şi bolizi de lux, maşini cu preţuri de peste 100.000 de euro, iar valoarea sa este estimată la 100 de milioane de euro de jucătorii din piaţă.
Deşi targetează persoanele care nu au resimţit la fel de puternic criza în portofele, industria de lux nu a fost nici ea pusă la adăpost de scăderile din consum, iar martore pentru această situaţie stau spaţiile goale de pe Calea Victoriei, principala arte