Discuţiile pe această temă, netransparente, purtate sub imperiul urgenţei, comunicate sibilinic, dau impresia că o mână de oameni pun la cale o “lovitură”, nu o reformă a administraţiei naţionale şi locale.
USL pregăteşte descentralizarea serviciilor şi a atribuţiilor care dau în prezent cea mai mare consistenţă Guvernului. Principalele activităţi ale ministrului Sănătăţii, ale celor de la Agricultură, Mediu, Cultură, ba chiar, după cum se vehiculează, şi Interne sau Muncă şi Protecţie Socială vor fi împărţite între primari şi şefi de consilii judeţene. Nu avem încă un proiect de lege în acest sens, doar declaraţii de presă. Tabloul descentralizării pare să înceapă cu linii abrupte şi tonuri confuze. Schimbări radicale sunt prognozate a intra în vigoare până la sfârşitul anului într-un proiect încă neclar. Cea mai mare reformă a administraţiei de după 1989 pare a se derula după reguli seismice: neanunţate, fără timp de gândire, cu consecinţe imprevizibile. Un text foarte bun pe acest subiect scrie Dan Tăpălagă aici.
Ce ar însemna totuşi descentralizarea, în linii mari, aplicată, de exemplu, judeţului nostru? S-a spus deja că actualele direcţii ale ministerelor în teritoriu ar urma să fie împărţite între primari şi preşedinţi de consilii judeţene. La Iaşi, preşedintele Consiliului Judeţean ar conduce efectiv Direcţia de Sănătate Publică, Direcţia Agricolă, Agenţia de Protecţie a Mediului, Direcţia de Tineret şi Sport, cea pentru cultură, turism, consumatori etc. şi nu ar fi exclus să subordoneze şi Poliţia Judeţeană şi Direcţia de Muncă. “Administraţia Judeţeană se va ocupa în mod direct de instituţiile pe care le preia”, spunea preşedintele CJ Iaşi în urmă cu câteva zile ziarului nostru. Încă nu este clar cum vor fi finanţate, cum vor fi strânşi banii pentru alcătuirea bugetelor, dar este de aşteptat ca în scurt timp să fie stabilite şi aceste