Antreprenorii români s-au descurcat, până acum, în principal pe baza spiritului lor antreprenorial şi nu pe baza suportului primit de la autorităţi, în condiţiile în care există puţine programe pentru susţinerea IMM-urilor, consideră Bogdan Ion, country managing partner al EY România, una dintre cele mai mari firme de audit şi consultanţă pentru afaceri.
Numărul antreprenorilor români va creşte, în special în domeniile IT&C, educaţie, sănătate, agricultură, chiar şi în antreprenoriat social, iar România - aflată la a doua generaţie de antreprenori - va dezvolta şi o tradiţie a afacerilor de familie, cum există deja în alte ţări, apreciază şeful EY România.
„Noi suntem la a doua generaţie de antreprenori faţă de alte ţări din Europa unde există o tradiţie îndelungată a afacerilor de familie. Am avut antreprenori în perioada interbelică, apoi după anii ‘90. Cred că noua generaţie de antreprenori poate să aducă o contribuţie semnificativă printr-o nouă abordare care ia în considerare şi ceea ce a învăţat în cei 23 de ani de postcomunism. Noua generaţie poate să aducă valoare, pentru că aduce noi perspective. Cred că afacerile de familie vor redeveni o tradiţie în România“, a declarat şeful EY Romania într-un interviu acordat ZF.
Pentru ca afacerile româneşti, inclusiv cele de familie, să îşi crească ponderea în PIB, este nevoie ca ele să devină mai competitive. Din păcate, la acest capitol nu stăm foarte bine, consideră Bogdan Ion. „Îmbunătăţirea competitivităţii nu este doar o funcţie a companiilor româneşti, ci este şi o funcţie a politicilor publice structurale. Este nevoie ca, în timp, să facem trecerea spre o economie bazată pe cunoaştere şi pe susţinerea inovaţiei.“
Bogdan Ion aminteşte că există deja companii private româneşti mari care s-au transformat în jucători care contează sau încep